Verandering vergt veel. Van een organisatie, van medewerkers en niet in de laatste plaats van hen die een leidende rol in de transities vervullen. Aandacht voor de communicatieve kant van verandering is dan erg belangrijk. Communicatie die aansluit op en ruimte biedt voor de emoties van medewerkers. Zij ondergaan immers de verandering.
Bij verandercommunicatie gaat het om connectie met de omgeving en het doorlopend in dialoog zijn en blijven. Als ervaren communicatiespecialist op dit gebied, denkt Ellen Overbeeke mee, kijkt ze kritisch naar het veranderproces en maakt ze tegelijkertijd verbinding. Bij voorkeur trekt ze vroeg in het veranderproces samen op met de change consultant en communicatie verantwoordelijken. Dat levert een aanzienlijk beter veranderresultaat.
Communicatie helpt bijvoorbeeld bij het reduceren van de onzekerheid. Ook geeft communicatie energie en perspectief bij groei en het aanboren van nieuwe kansen of markten. Mensen willen betrokken worden en zelf betekenis geven aan de verandering in hun dagelijks werk.
Jarenlange ervaring brengt Ellen tot een duidelijke conclusie: zonder communicatie geen veranderingen. In ieder geval geen succesvolle!